Data ostatniej aktualizacji: 15 lutego 2024 r.

  1. Przedmiot Umowy

1.1. Zleceniodawca powierza spedytorowi, a spedytor zobowiązuje się do świadczenia na rzecz zleceniodawcy usług spedycyjnych.

1.2. Strony uzgodnią szczegółowe warunki (ładunek, trasy, ceny itp.) spedycji określonego ładunku w odrębnych Zleceniach.

1.3. Spedytorem jest JSC “Onze”.

1.2. Zleceniodawcą jest osoba, która zawarła ze Spedytorem Zlecenie na usługi spedycyjne i inne.

  1. Prawa i obowiązki stron

2.1 Spedytor:

2.1.1. Spedytor wykonuje wszelkie czynności związane ze spedycją ładunku zgodnie z warunkami uzgodnionymi ze Zleceniodawcą w odrębnych Zleceniach.

2.1.2. Spedytor powiadomi zleceniodawcę o ruchu ładunku na całej trasie spedycji.

2.1.3. Organizuje zgodność z instrukcjami klienta przewidzianymi w punkcie 2.2.5.

2.1.4. Pokrywa szkodę Zleceniodawcy, poniesioną w związku z utratą ładunku (całkowita utrata, ubytek, uszkodzenie) po przejęciu ładunku do wydania, jeżeli szkoda powstała z winy Spedytora.

2.1.5. Organizuje ubezpieczenie ładunku, jeśli zostało to uzgodnione z klientem.

2.1.6. W celu wykonania Umowy Spedytor jest uprawniony do zawierania w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy niezbędnych umów z osobami trzecimi.

2.1.7. Spedytor jest uprawniony do wykonania prawa zastawu na ładunku i dokumentach ładunkowych, jeżeli zleceniodawca nie dokonał płatności na rzecz spedytora.

2.2 Klient:

2.2.1. Zleceniodawca dostarczy spedytorowi dokumenty i informacje dotyczące właściwości ładunku i odpowiednich warunków transportu, jak również wszelkie inne informacje wymagane przez spedytora w celu wykonania niniejszej umowy.

2.2.2. Zleceniodawca zapewni właściwe rozmieszczenie, zapakowanie, zabezpieczenie i ubezpieczenie ładunku, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to powierzone spedytorowi w zleceniu.

2.2.3. Zleceniodawca zapłaci spedytorowi za świadczone usługi zgodnie z niniejszymi warunkami i zgodnie z ustaleniami zawartymi w Zleceniu.

2.2.4. Zleceniodawca zapewni zapłatę i pokryje dodatkowe koszty poniesione przez spedytora w trakcie realizacji Umowy (np. czyszczenie kontenerów, nieplanowane kontrole celne, itp.)

2.2.5. Zleceniodawca powiadomi spedytora o szczególnych właściwościach ładunku, które mogą mieć wpływ na inny ładunek, ludzi i/lub środowisko oraz przekaże informacje o ładunkach łatwo psujących się i instrukcje dotyczące ich magazynowania, załadunku, transportu i przechowywania.

2.2.6. Klient ponosi odpowiedzialność za dokładność danych wskazanych w dostarczonych dokumentach ładunkowych.

2.2.7. Zleceniodawca zapłaci spedytorowi za przestój i składowanie kontenerów i/lub środków transportu, załadunek towarów do magazynów i składowanie itp. w przypadku, gdy nie z winy spedytora nastąpi opóźnienie ładunku, kontener nie zostanie odebrany lub zwrócony przewoźnikowi morskiemu i/lub lotniczemu w terminie wyznaczonym przez przewoźnika morskiego i/lub lotniczego, środki transportu nie zostaną załadowane/rozładowane w terminie wyznaczonym przez przewoźnika. Zleceniodawca potwierdza, że jest to pisemna umowa dotycząca opłat za postój/przechowywanie kontenerów i pojazdów transportowych, opóźniony zwrot/pobranie kontenerów na warunkach obowiązujących między spedytorem a podwykonawcą spedytora.

2.2.8. Zleceniodawca jest odpowiedzialny, zapewnia i gwarantuje, że ładunek jest odpowiednio przygotowany do zamierzonego transportu. Podczas załadunku środka transportu (np. kontenera, przyczepy, wagonu kolejowego, samolotu), Klient musi upewnić się, że środek transportu nie jest przeciążony, że ciężar jest równomiernie rozłożony i że ładunek jest odpowiednio zabezpieczony/rozładowany, aby wytrzymać zwykłe ryzyko podczas transportu. Klient pokryje koszty kar i innych strat wynikających z naruszenia niniejszej klauzuli.

  1. Warunki płatności

3.1. O ile Strony nie postanowią inaczej w Zleceniach, Spedytor rozpocznie świadczenie usług i realizację Zlecenia po otrzymaniu przedpłaty.

3.2. Płatność będzie należna w terminie uzgodnionym w Zamówieniu od daty wystawienia faktury.

3.3. Płatności dokonuje się gotówką lub przelewem na rachunek bankowy wskazany przez spedytora. Płatność uznaje się za dokonaną z chwilą wpłaty środków na rachunek bankowy spedytora. Zleceniodawca ponosi opłaty bankowe za przelew płatności na rzecz spedytora. Cena usług na fakturze powinna być podana w walucie, w której spedytor złożył ofertę. Jeśli na fakturze podano dwie waluty, Klient dokona płatności w walucie, w której określono płatność na fakturze. W przypadku dokonania przez Zleceniodawcę zapłaty w walucie innej niż wymagana, Spedytor ma prawo żądać zapłaty różnicy w kursie waluty pomiędzy datą wystawienia faktury a datą faktycznego wpływu środków, a Zleceniodawca zobowiązany jest do zapłaty tej różnicy.

3.4. Jeśli Klient nie zapłaci w terminie, zapłaci odsetki w wysokości 0,08% od zaległej kwoty za każdy dzień zwłoki do pełnego i ostatecznego rozliczenia (w tym obowiązkowej windykacji).

3.5. W przypadku naruszenia przez Zleceniodawcę warunków płatności, Spedytor może skorzystać z prawa zastawu na dowolnym ładunku lub dokumentach ładunkowych Zleceniodawcy i/lub powstrzymać się od rozpoczęcia świadczenia usług i/lub zawiesić świadczenie usług. Wszelkie negatywne konsekwencje, wydatki, przestoje, opóźnienia, roszczenia właścicieli ładunku i/lub odbiorców, związane w jakikolwiek sposób z opóźnieniami w płatnościach, wstrzymaniem lub przerwaniem świadczenia usług, obciążają Zleceniodawcę.

3.6. Jeżeli spedytor wystawił zleceniodawcy dwie lub więcej faktur, niezapłacenie którejkolwiek z nich w terminie oznacza, że wszystkie faktury stają się natychmiast wymagalne, niezależnie od warunków uzgodnionych na fakturze lub w zleceniu.

  1. Odpowiedzialność

4.1. Spedytor zwolni zleceniodawcę z odpowiedzialności za niewykonanie i/lub nienależyte wykonanie umowy z winy spedytora, zgodnie z art. 6.826 litewskiego kodeksu cywilnego.

4.2. W procesie spedycji odpowiedzialność spedytora jest ograniczona umowami międzynarodowymi i innymi aktami prawnymi Republiki Litewskiej.

4.3. Zleceniodawca zwolni spedytora z odpowiedzialności za straty spowodowane niedokładnymi i/lub niekompletnymi danymi podanymi w zleceniach lub innych dokumentach zleceniodawcy.

4.4. Zleceniodawca pokryje wszelkie koszty poniesione przez spedytora w przypadku wystąpienia Średniej Ogólnej i zabezpieczy ewentualne roszczenia na żądanie spedytora i/lub przewoźnika.

4.5. Jeżeli spedytor gwarantuje termin dostawy ładunku, odpowiedzialność spedytora w przypadku opóźnienia ograniczona jest wysokością stawek stosowanych za świadczone usługi.

4.6. Transport morski jest regulowany przez warunki konosamentu (w tym taryfy linii kontenerowych, warunki dotyczące zniszczenia kontenera / zatrzymania / przechowywania, zwrotu / użytkowania).

4.7. Transport drogowy podlega warunkom konwencji CMR.

4.8. Transport lotniczy podlega warunkom konwencji warszawskiej, zasadom IATA i konwencji Monreal.

4.9. Transport kolejowy będzie regulowany warunkami umowy SMGS/CIM.

4.10. Jeżeli po złożeniu/uzgodnieniu Zlecenia pomiędzy Spedytorem a Zleceniodawcą, przewoźnik faktyczny (linia kontenerowa lub inny przewoźnik) zmieni planowany harmonogram lub trasę, opóźni się w trakcie tranzytu, odmówi załadunku ładunku z powodu braku slotów lub z innych przyczyn, Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za dodatkowe koszty i straty wynikające z i w związku z powyższymi okolicznościami (np. ładunek nie wysłany przed wymogami akredytywy, późniejsze przybycie ładunku itp.)

5. Różne terminy ważności

5.1. Wszelkie spory związane z usługami i ich wykonaniem będą rozstrzygane polubownie. Jeśli Strony nie znajdą wspólnie akceptowanego rozwiązania, każda ze Stron może skierować taki spór do sądu w Kłajpedzie zgodnie z procedurą ustanowioną przez ustawodawstwo Republiki Litewskiej.

5.2. Wszelka komunikacja zgodnie z niniejszą Umową (zamówienia, powiadomienia, faktury itp.) może odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej, a taka komunikacja będzie miała pełną wartość prawną.